torsdag 26. november 2009

MIS











Konkurrentene til XXL er mindre og dyrere varer. XXL har lagt seg på en linje hvor de prøver å ha flest varer til lavest mulig pris. Men de har ikke varer til de som vil ha det beste. De som vil ha det beste er ikke så opptatt av pris. De som vil ha det beste går til konkurrentene, men det er flest av de som vil ha det så billig som mulig de handler hos XXL. Konkurrenter som spesialiserer seg er ”Intersport”,” Anton sport” og ”Oslo sportslager” for å nevne noen. Nå som det er lavkonjektur er det mange som handler hos XXL, mange av de som før kjøpte det beste har gått over til billigere varer og dette tjener XXL på. Det er viktig at XXL fortsetter i samme spor og ikke begynner å ta inn dyre varer og kutte ned på de billige. XXL er også best på utvalg de har mange ting ingen andre sportsbutikker har, det ville vært dumt å spesialisere seg på noen varer.
Det offentlig er alltid for at nasjonen skal bli mer aktiv, dette er bra for XXL. Mediene er også veldig opptatt av helsen til folk, det er mange artikler i avisene om dette. Så det er smart å reklamere i avisene.
Salgslister gir viktig informasjon om hva som blir solgt, som kan brukes til å se hva som kan være smart å bringe frem, og hva som ikke selger så godt, disse produktene kan det være smart å reklamere mer for. Resultatene gir en oversikt over hvordan det er med økonomien. Med dette kan man vite hvordan man kan satse fremover. Man kan også se hvordan man ligger an i forhold til konkurrentene
Viktig informasjon fra kundene kan være hvorfor de handler hos XXL og ikke konkurrentene. Kundene gir også informasjon om hva som selger og hva som ikke selger. hva kan du lære av kunder, mellomledd, presse og media om bransjen som har informasjonsverdi for deg?
Det hadde vært nyttig med informasjon om hvordan holdningene til aktivitet og trening blant folk. Som hvor populært det var med sport og hvor stort behovet for nytt sportsutstyr var blant folk. Det hadde også vært nyttig med informasjon om hva som er populært om dagen.
Tror det hadde vært best med personlig intervju fordi dette går nokså fort og man får et godt bilde over hva de mener. Man får også anledning til å spørre mange, vi kan også spørre mennesker som det ser ut som trener eller er aktive.

  • Hvorfor valgte du XXL og ikke en av konkurrentene?
  • Hva kjøper du?
  • Hvorfor kjøpte du det?
  • Har du blitt påvirket av mediene eller noe annet til å begynne å trene?

    XXL burde fortsette med den strategien de har i dag. De har lave priser og et stort utvalg, dermed har de anledning til å markedsføre til alle, og de får mange kunder. De ville ikke tjent på å spesialisere seg på noen områder, det er best med mange varer for XXL.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar